2013-10-25

This Is My Story : Makati and Metro Manila || Rizal's Park and Intramuros (Part 5)

Assalammualaikum!

OK kena sambung cepat-cepat entry Manila ni... nanti ketinggalan keretapi pulak. Amacam Raya Haji? banyak ke korban lembu dan kambing? Tahun ni aku tak sempat lagi nak merasi waima sepotong daging kurban pon... takde rezeki. Pasrah.

Di hari ketiga, cadangan awal kami nak pergi ke Air Terjun Pagsanjan yang lokasinya lebih kurang sama jauh dengan Tagaytay, cuma ia perlu lebih banyak menaiki bot untuk menyeberangi tasik yang sangat luas. Tapi apakan daya, memandangkan cuaca yang tidak mengizinkan, pepagi buta dah start hujan lebat maka hari tu kami nekad untuk meneruskan perjalanan menuju ke Rizal Park dan kawasan sekitarnya sahaja.

Plan kami hari tu adalah untuk menaiki bas Hop On Hop Off (HO-HO). Jadi mengikut maklumat yang diperolehi daripada penjaga hostel, bas Hop On Hop Off akan start daripada stesen bas berhampiran dengan hostel. Jadi kami kena berjalan sikit ke stesen bas yang terletak lebih kurang 300 meter kot dari hostel. Tunggu punya tunggu bas HO-HO tak jugak muncul-muncul. Setengah jam lebih jugak la kami tunggu, yang ada lalu kat situ cuma bas-bas lain yang pergi ke destinasi-destinasi lain. Masa tu pulak tetibe je hujan lebat turun balik selepas reda beberapa minit. Kami pun ambik keputusan untuk pergi ke Market-Market (tambang bas ke Market-Market adalah PHP 12 / orang). Apa ke benda Market-Market tu? Mula-mula ingatkan Market-Market tu tempat macam pasar jual macam-macam barang la, sebab tu macam teruja nak pergi.(Takde la pulak buat research kat internet kan) tapi bila dah sampai kat situ, baru tau rupanya Market-Market ni adalah shopping mall. Katanya kat situ banyak la kedai makan. So memandangkan kami pon tak de la teringin sangat nak jalan-jalan kat shopping mall pagi tu, jadi kami ambik teksi (sebab dah malas nak tunggu bas) menuju ke Ayala Station. Misi kami adalah untuk ke Hard Rock Cafe untuk beli barang hasil kiriman orang kat situ. Tambang teksi dari Market-Market ke Ayala Station adalah PHP 100.

OK HRC Makati terletak di dalam bangunan Glorieta Mall (GM) yang terletak bersebelahan dengan Stesen MRT Ayala. Glorieta Mall ni pulak bukan main besar dan berbelit-belit lorong kat dalam dia. So agak tricky jugak nak cari HRC. Rasanya kalau cari ikut luar mall lagi senang kot sebab HRC terletak di sebelah luar GM ni. Sebenarnya ada dua HRC dalam GM satu di ground floor yakni merupakan HR Shop dan satu lagi di tingkat tiga GM yakni HR Cafe + Shop. So bolehlah pilih mana-mana yang korang suka nak pergi. Masa ni hujan bukan main lebat la jugak. Memang dalam hati tu dah dup-dap dup-dap neves macamana nak meneruskan perjalanan.

HRC Makati terletak di Bangunan Glorieta Mall.
Dah settle urusan di HRC kami tak pusing-pusing pon dalam GM tu... sebab nak rushing naik MRT semula ke stesen Taft Ave. Tambang MRT dari stesen Ayala menuju ke Taft Ave adalah PHP 10/ orang. Daripada stesen Taft Ave, kami tukar pula ke stesen LRT EDSA. Dari stesen EDSA kami akan turun di stesen United Nation (UN) dengan harga tambang PHP 15 / orang. Walaupun hujan lebat , orang memang sangat ramai dalam tren... memang dah macam sardin la jugak. Tapi betul la apa yang aku baca dalam salah satu blog, penulisnya orang Indonesia. Dia kata dalam blognya yang orang Filipina ni wangi-wangi. Walau bersesak-sesak dalam tren pon, semuanya bau sabun! Ye memang betul! Diorang semua wangi-wangi dan bau sabun! Hahahah mula-mula baca blog tu memang agak kelakar la tapi bila dah mengalaminya sendiri, memang betol apa yang dia tulis.

Kami turun di UN Station, memang takda petanda yang hujan lebat akan reda. Hadoi, camana la kami nak berjalan-jalan ni. So kami pon redah je la dalam hujan tu menuju ke Rizal's Park yang terletak lebih kurang 100 meter je dari UN station. Sampai je ke kawasan Rizal's Park tu, memang becak habis la... kami singgah di Ministry Of Tourism diorang yang terletak dalam kawasan taman tu. Menurut pak guard kat situ, kebanyakan muzium kat situ tutup sebab hari tu hari ahad, dan ada yang sedang dalam renovation. Adoi...melepas la nak melawat muzium. Hahaha takpe la pasrah, kami jalan-jalan je la dalam hujan. Masa ni kemere pon simpan dalam beg je, tak ada nafsu nak amek gambar.

Kami duduk berteduh sekejap kat salah sebuah cafe yang ada kat dalam kawasan taman tu. Kengkononnya nak tunggu hujan berhenti la. Tapi makin lama makin lebat pulak hujan tu. So kami ambil keputusan untuk balik semula ke Glorieta Mall dan lepak kat sana je sambil mencari makanan dan minuman panas. Hmm hampa di hari ke tiga.

Yang tiga orang duduk kat depan ni adalah tukang ambik gambar, diorang akan proposed kita untuk ambik gambar dan kemudian akan siap print pulak tu. Harga aku tak tanya.
Hujan...
Walaupun hujan, tapi keadaan kat sini tetap sibuk.

Di GM, kami lepak kat Mc Cafe sambil makan kek dan minum air panas.. Hahahah fefiling local sangat kan! Sambil layan Wifi Free. Tetiba terjumpa pulak dengan seorang kakak ni yang lepak dengan anaknya kat Mc Cafe. Mungkin sebab dia perasan yang ada wanita bertudung jugak kat situ so kami pon bertegur sapa la. Rupanya akak tu dah 8 bulan tinggal kat Manila sebab mengikut suami yang bekerja di Shell (kot). So dia pon bagitau la kat mana ada restoran halal, mana nak cari makanan halal semua la. Hahah dapat la jugak tips kat mana nak cari nasik.

Dapat jugak la pekena mocha sesedut dua hehe..
Lawa pulak baju hujan Pak Guard kat Shopping Mall ni.
Lama jugak kami lepak kat Mc cafe tu, sampai ke sudah hujan tak berhenti. So datang la idea petang tu kengkonon nak dinner nasik. Menurut akak tu ada satu kedai muslim di Greenbelt Park berdekatan dengan GM. So kami pon jalan kaki menuju ke Greenbelt Park. Sebenarnya Greenbelt Park ni lebih kurang macam kawasan shopping mall untuk golongan elit la jugak (lebih kurang macam The Curve, Pavilion macam tu). Masuk dalam Greenbelt Park tu kami pon cari la satu restoran muslim ni, namanya GILAK By Hossen (nama pon pelik). Sebenarnya restoran ni lebih kurang macam fine dining restaurant la, tapi harga pon takde la mahal sangat. Disebabkan nak sangat makan nasik, maka redah je la makan kat restoran ni. Fuh memang heven habis, hujan-hujan makan pulak nasik goreng, memang terbaik la. Lama jugak la kami lepak makan kat situ. Aku pesan Nasi Goreng Ala Malaysia dengan harga PHP 475. Ha hambek ko nak sangat makan nasik kan, tapi puas hati sebab portion nasik tu sangat besar, boleh 2 orang makan tau!.

Lokasi Greenbelt Park dari GM.
Ni la restoran Gilak By Hossein tu.
Makanan kat sini, boleh tahan sedap jugak ler walau aku hanya makan nasik goreng. Mungkin sebab dah lapo sangat kot.
Keadaan dalam restoran
Ni la rupernya nasik goreng tu.
Dah selesai makan, kami ambik teksi dan balik semula ke hostel. Macam tu je kisah hari ketiga kami. Tak pegi mana sangat pon sebab hujan dan hanya lepak-lepak di shopping mall dan cari makan.

HARI KE EMPAT (Isnin)

Ok disebabkan tersangatlah kecewa dengan hari semalam, maka hari ni nekad untuk meneruskan jugak Misi Mencari Rizal yang masih tak jumpa-jumpa tu. So seawal pagi kami dah bersiap (sambil tenung hujan lebat di luar jendela), gigih tulis postcard kepada peminat-peminat di tanah air sambil tunggu hujan reda. Kemudian kami meneruskan perjalanan menuju ke stesen MRT Buendia. (Itu je stesen MRT yang dekat). So seperti semalam, kami naik MRT dari Buendia menuju ke Taft Avenue dan tukar menaiki LRT di EDSA Station menuju ke United Nation Station.

Breakfast dulu dengan Meggi Serunding Daging ni... Lazart!
Kami akan kembali ke Rizal's Park dan ke Intramuros.
Disebabkan dah agak mahir dengan jalan kat sana, so hari ni laju je la menuju ke destinasi. Masa tu memang tak dapat disangkal lagi yang hujan masih membasahi bumi. Pasrah. Jalan jugak kat keliling taman sambil ambik gambo guna kemera henpon je. Apa yang pasti kebanyakan kawasan di Rizal's Park sedang dibaik pulih, so banyak tempat yang tutup dan di hadang dengan pagar biru. Kami pon ambik je la gambar apa yang patut sambil baca-baca info yang ada disediakan. Walaupun hujan, tapi ramai jugak orang kat situ. Mungkin mereka pon menerima nasib yang sama dengan kami.
NOTA: Rizal Park dibina bertujuan untuk memperingati perjuangan rakyat Filipina di dalam mendapatkan kemerdekaan. Di tengah-tengah taman ini terdapat sebuah tugu Jose Rizal yang merupakan bapa kemerdekaan Filipina dan terdapat sebuah tiang bendera yang tertinggi (150 kaki tinggi) di Filipina di hadapanya. Di hadapan monumen inilah pengisytiharan kemerdekaan Negara Filipina telah dibuat pada 4 Julai 1946. - Sumber Google.
Memang kami tajk melepaskan peluang untuk bergambar di hadapan monumen Rizal yang katanya telah memakan belanja sebanyak PHP 7.8 juta untuk dibina! Mahal giler kot monumen tu. Ok sebenarnya di dalam kawasan Rizal Park tu terdapat beberapa bangunan penting antaranya adalah Museum of the Filipino People (masa kami pergi tu dia tutup untuk renovation), Department of Tourism, Japanese Garden, National Library of Philippines, National Historical Commission of the Philippines, Quirino Grandstand dan Intramuros.

Department of Tourism
Lapu-Lapu ni antara pahlawan terkenal jugak.
Datu Taupan... Tak sempat nak baca bawah tu.
Tutup jugak...
Dua bulan pulak tu!
Rizal's Monument
Rizal's Monument lagi.
OK kompom aku pon kene la ada jugak.
Kami kemudiannya meneruskan perjalanan menuju ke Intramuros, sebuah kota lama yang tersimpan pelbagai sejarah mengenai Filipina dan kemerdekaannya. Ia juga merupakan daerah tertua di Manila. Sebenarnya kedudukan kota Intramuros ni adalah bersebelahan / selari dengan Rizal Park. Di sekeliling kota ni ada tembok batu yang tinggi yang dikekalkan sejak zaman pemerintahan  Spanyol (Spain).

NOTA: Intramuros is the oldest district and historic core of Manila, the capital of the Philippines. Known as the Walled City, the original fortified city of Manila was the seat of the Spanish government during the Spanish colonial period. The walled part of Manila was called intramuros, which is Latin for "within the walls"; districts beyond the walls were referred as the extramuros of Manila, meaning "outside the walls".Construction of the defensive walls was started by the Spanish colonial government in the late 16th century to protect the city from foreign invasions. The 0.67-square-kilometre (0.26 sq mi) walled city was originally located along the shores of the Manila Bay, south of the entrance to Pasig River. Guarding the old city is Fort Santiago, its citadel located at the mouth of the river. Land reclamations during the early 20th-century subsequently obscured the walls and fort from the bay. Intramuros was heavily damaged during the battle to recapture the city from the Japanese Imperial Army during the Second World War. Reconstruction of the walls was started in 1951 when Intramuros was declared a National Historical Monument, which is continued to this day by the Intramuros Administration (IA). The Global Heritage Fund identified Intramuros as one of the 12 worldwide sites "on the verge" of irreparable loss and destruction on its 2010 report titled Saving Our Vanishing Heritage, citing its insufficient management and development pressures. - Sumber Google.
Kami berjalan kaki menuju ke South Entrance (sebab rasanya entrance tu je yang dekat dari kedudukan kami di hadapan Rizal Monumen. Tapi memang sepanjang jalan tu (melalui laluan pejalan kaki) agak lengang dan menakutkan. Sebab apa aku kata menakutkan? Sebab di tepi-tepi jalan tu ada la orang-orang homeless yang tidur di kaki-kaki lima, siap ada yang beranak pinak bagai . Risau je kalau-kalau kena rompak kat situ kan, dah la kami berdua je jalan kat situ. Dan masa tu hujan pulak, maka makin laju langkah kaki. Tetiba masa tengah lalu kat situ, ada pulak beca kuda yang tak putus asa nak suruh kami naik beca kuda dia! Adoi, memang tak layan sangat sebab dia letak harga mahal. So kami jalan je kaki sambil beca kuda tu follow kami dari belakang. Adoi memang drama giler masa tu. Tapi dalah hati banyak-banyak mengucap je la, sampai la ke hujung lorong, bila dah sampai ke South Gate, baru la rasa lega dan nampak ramai orang kat situ.

Jeepney merata-rata.

Hujan-hujan pon Polis ni tegak je berdiri kat situ.
Inilah laluan nak ke South Gate, Intramuros. Kat celah-celah pokok tu ada orang tidor.
Pintu masuk ke Intramuros.
Kami pun melangkah masuk ke dalam Intramuros. Fuh kagum aku bila tengok kat dalam kawasan Intramuros ni memang sbanyak sangat bangunan klasik. Intramuros ni, adalah tempat pertama berlakunya pertembungan budaya di Filipina. Macam-macam bangunan bersejarah dan perkara berlaku di sini. Nak pusing habis dalam tu memang tak larat la, sebab kawasan Intramuros tu sangat besar! Sepanjang jalan tu ada lagi penunggang beca kuda yang menyuruh kami menaiki beca kuda mereka. Setelah puas tawar menawar akhirnya kami bersetuju untuk ambik satu beca kuda dengan harga PHP 500 untuk satu pusingan di dalam Intramuros. Memandangkan hari pun hujan, kami rasa adalah terbaik untuk naik kuda dan pusing satu Intramuros tu.

Pemandu beca membawa kami pusing-pusing di dalam Intramuros city untuk melihat Monumen Peringatan Tentera Jepun, katanya kat situlah beratus-ratus tentera Jepun terkorban semasa perang bersama Spain. Kemudian melihat bangunan gereja Manila Cathedral yang merupakan antara gereja yang tertua di Filipina, sampailah kami melawat Fort Santiago, yang merupakan pelabuhan pertama yang dibina oleh Spain untuk tujuan pertahanan di Filipina.

The Cathedral.

Tempat air pancut...klassik.

Tugu peringatan Tentera Jepun.
Akhirnya kami naik juga beca kuda ni.
Keadaan di sekitar kota.
Gereja lagi.
Dinding batu di sekitar kota.
Dinding oh dinding.
Kalau nak naik beca pon boleh.
Ramai juga yang memilih naik beca kuda.
Monument Peringatan President-President Filipina.
Bangunan ini telah di bom oleh tentera Jepun sewaktu perang di antara Jepun dan Spain.
Ok la aku rasa macam dah panjang sangat entry ni, nanti aku sambung pulak kisah di Fort Santiago. Adoi Misi Mencari Rizal tak jumpa-jumpa lagi ni kan... hahaha tunggu sambungannya di next entry.

WASSALAM.

1. lemas gak ari2 hujan...nak jalan pun tak selera kan? tapi gagahi jua la demi nk berjalan...hahaha!

ha baju ujan tu cam best lah! tapi maggie serunding ko tu laaaaaaaaagi best!

1. Biqque;

Haaaaa la mmg kugagahi jua la kan! HaHaHa!!!

Megi serunding mmg sedap biqqq!! Try la.

2. fine lunch nampak?
    gilak?
    hehehe

hujaannnnnn aje?

nasib bawak baju hujan yg beli kat indon or vietnam, kan?kan?

1. Kak Puan Seri

Ha nama dia GILAK! HaHaHa!!!

Kannn huntungla ada baju hujan pinkkkkk

3. mmg kena bertabah kalau travel time cuaca hujan kan..yeke org filipina wangi cam sabun? haha..patut suh bangla kawan ngan dorang kan, kasi wangi sikit..

1. Yayan:

Haaaa kalau x caya pi bau diorang hahahhaaa

4. Weh gila la nama restoran pun GILAK! Hahahahah.. Baju pak gad tu sungguh menakjubkan!

1. Chawana:

Haaa tataula apa maksud GILAK tu kan.

Cun kan baju hujan pak gad tu? Kuning mak ngah!

5. panjang? tak sedor pun, tetibe je dah Wassalam.

sayang sebab hujan....

menarik gak filipina ek? tak penah terfikir nak terbang ke sana. hokey....lepas ni boleh la cari pasal menggatal tangan klik tiket ke sana!

1. Gadis B

Haaa menarik tau pilipino ni. Rakyatnya pon lawa2 dan hensem2 HaHaHa!!!

6. Comey2 nyer gmabar2 nie.. macam bukan kat filipin la pulak :
    ( macam pernah pi pulak kihkhihkihhh..)

7. Been to Manila in September and it was rainy along the day. But still nice to discover this city in a rainy day.

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!